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Recent Activities

Aktionstag „Orchester für alle – Ihr Orchester in Bewegung“

Am Aktionstag „Orchester für alle – Ihr Orchester in Bewegung“ am 5. Juni 2019 begaben sich Mitglieder österreichischer Berufsorchester unter dem Motto „Ihr Orchester in Bewegung“ in den Hauptstädten aller Bundesländer an öffentliche Orte wie Bahnhöfe, U-Bahnstationen und Straßenbahnen, spielten auf, informierten und luden zum interaktiven Austausch oder einfach zu einem Lauschmoment mitten im Alltag ein.

Franz Bartolomey hatte sein 20-minütiges Programm auf Wien zugeschnitten und spielte „Wien, Wien nur Du allein“ von Rudolf Sieczynski, „Liebesleid“ von Fritz Kreisler und Musik von Johann Sebastian Bach aus der Suite Nr. 1 für Solovioloncello durfte auch nicht fehlen. Sein Beitrag zum Gewinnspiel war ein Hörrätsel über Opernmelodien für besonders eifrige Zuhörerinnen und Zuhörer. Mit dem katalanischen Volkslied „Gesang der Vögel“ rundete er seine Mini-Konzerte an allen Stationen ab.

Eine Gewinnerin: Der 'Orchestertag für alle' war wirklich ein unglaublich tolles Erlebnis, ich möchte Ihnen und allen Freiwilligen herzlich zu der tollen Organisation gratulieren. Ich nehme die Karten sehr gerne und freue mich schon auf das Konzert.

Aktionstag „Orchester für alle – Ihr Orchester in Bewegung“

Franz Bartolomey hatte sein 20-minütiges Programm auf Wien zugeschnitten...


 

Werkbetrachtung zu Schumanns Frühlingssymphonie

Die Werkbetrachtung von Schülern für Schüler beschränkte sich nicht auf die Frühlingssymphonie von Robert Schumann, deren Themen und Schlüsselstellen die Schülerinnen und Schüler der 2G Klasse aus Klosterneuburg als Klassenorchester musizierten. Auch die Briefwechsel von Clara und Robert Schumann, die sich gegen alle Widerstände für einander entschieden, wurden zum Thema gemacht. Ebenso befasste sich eine Klasse mit den „Musikalischen Haus- und Lebensregeln“ von Familie Schumann und setzte sie als Tagesablauf eines Komponisten in Szene.

Die Sängerin Monica Theiss-Eröd und Arabella Lea am Klavier bereicherten, auch zur Freude der zahlreich erschienenen Eltern, die Werkbetrachtung mit Liedern und Klavierwerken von Clara und Robert Schumann.

Zwei Tage danach stellte sich Christoph Wimmer (Kontrabass) für ein Gespräch zur Verfügung und anschließend durften alle die Probe im Goldenen Saal mit den Wiener Philharmonikern und Mariss Jansons besuchen. Es erklang die Frühlingssymphonie.

Werkbetrachtung zu Schumanns Frühlingssymphonie

Die Werkbetrachtung von Schülern für Schüler beschränkte sich nicht auf die Frühlingssymphonie von Robert Schumann...


 

Musical Concert Introduction to Bruckner and Mason

"Even older music was at one time new", stated Vienna Philharmonic Chairman Daniel Froschauer, in his opening remarks at the Musical Concert Introduction which featured the juxtaposition of two compositions from the 19th and the 21st centuries. The 4th movement of Bruckner's 2nd Symphony was illuminated by the themes from the exposition performed by string quartet and horn. These were reflected in movement studies carried out by the students - a novel way to explain the sonata form! Contemporary music was represented by a composition of Christian Mason. The composer of "Eternity in an Hour", who came to Vienna to hear the premiere of his new work, took part in the concert introduction. The composition and the extra musical title inspired the students to construct their own sound installation entitled, "The Eternity of an Hour at School".

Thanks to all for making this serious and touching engagement with my work and the surrounding ideas. Everything seemed very carefully thought through, beautiful and well judged. I loved the improvisation with bells and gongs which was happening while we all walked in. I just wanted to say again: thank you! 
Warm regards,
Christian Mason

Musical Concert Introduction to Bruckner and Mason

"Even older music was at one time new"


 

Introduction to Prokofiev’s "Classical Symphony"

In the Werkbetrachtung format, classes from various schools investigate the same musical work, its composer and related aspects. They then present their results to each other before attending a dress rehearsal of the work.

In the case of the "Classical Symphony", the classes were able choose themselves how to approach the topic. Using interdisciplinary teaching covering Music, German, History, Art and Theatre, the classes developed a scenic “history lesson” on the composer’s biography: an analysis of the first movement with musical performance by the pupils themselves, stories and a scenic play on the second movement, and abstract paintings on the fourth movement. All danced to the gavotte of the third movement and were then able to listen to the differences between Prokoviev’s gavotte and one composed by J. S. Bach.

Silvia Careddu also played excerpts of Prokofiev's Sonata for Flute and Piano and spoke with the pupils.

This project was something special for my pupils. Our task has again encouraged me to work much more freely with the kids and to focus more on encouraging their creativity. I also found the other schools’ approach to the project very interesting. I’d be pleased to be able to take part again in the future.  - A music teacher

Introduction to Prokofiev’s "Classical Symphony"

The classes were able choose themselves how to approach the topic. Using interdisciplinary teaching covering Music, German, History, Art and Theatre, the classes developed a scenic “history lesson” on the composer’s biography...

 

 





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